fredag 11 juli 2008

Two down, seven to go

Tentorna är här, och de är det med besked. I måndags blev jag godkänd (!) på min handskriftsläsningskurs, och igår skrev jag min allra första tenta på japanska, den med de 400 tecknen. Hur gick det? Tja, efteråt låg jag i en källare och bröt ihop tills Linnea kom med kaffe, så det gick väl som väntat. Jag vet verkligen inte om jag kommer lyckas godkännas. Men två av tre frågor gick bra, faktiskt riktigt bra, och det var lite av en kick att sitta där och plita kinesiska tecken så snabbt man någonsin kunde. Jag hade kunnat skriva med hiragana, japanernas stavelsealfabet, men skrivpapperen man får på proven är fyllda med staplar av små fyrkanter – 400, för att vara exakt, så man vill få in så mycket information som möjligt på varje ruta. Men den sista av de tre frågorna handlade om de japanska diplomatiska sändebuden till Korea, om vilket jag inte vet någonting. Jag klämde ut några meningar, men sen tog det bara stopp. Det värsta är att min lärare är verkligt snäll, och kom fram och frågade om det gick bra, om jag hann skriva. "Jodå, pep jag, jag kan bara inte svaret".

Nåja, två kurser är avslutade, oavsett hur det gick. Nu väntar två tentor nästa vecka, och sedan tenta och/eller rapporter en eller två gånger i veckan till mitten av augusti, så nu gäller det bara att hålla ut. Och försöka kombinera sluttentorna med slutfesterna och alla människor jag vill vara med innan de åker hem. De flesta vänner vi har fått här åker nämligen hem mellan augusti och september, de har antingen redan varit här ett år eller så var deras program bara för en termin. Vissa dagar är det lite kollot–tar-snart-slut–och-alla-står-i-ring-och-gråter-stämning. Andra dagar sitter jag och Linnea och spekulerar vilka som kommer till hösten, och vad vi skulle vilja ha (en fotbollsgalen Scouse står högt på Linneas lista). Det är fascinerande när det sociala är så extremt säsongsstyrt, och att huset här töms på allt utom barnfamiljerna, mig och Linnea.

Det här inlägget saknar röd tråd och poäng. Men jag lever, misslyckas med tentor, och jag ser fram emot nästa veckas sommarfestival.

2 kommentarer:

Anonym sa...

klart du klarar alla tentorna, hejaheja! I vilket fall som helst är du min idol:)
kram

Anonym sa...

omg! vad ur-cool du ser ut, och vilken pilbåge sen!!!
vad roligt att se varifrån dräkter man ser i manga kommer ifrån, vad de anspelar på eller vilka rötterna är så att säga. Och du, de där byggnadsarbetarna är hur coola som helst, byxor och skor... går sådana att köpa? kram, Marianne