söndag 11 december 2011

Julklappstips

Julen har kommit till Macao också. Det innebär smakfulla juldekorationer, som de här:


Det hetaste julklappstipset här verkar vara guld. Gärna små meningslösa söta och jättedyra figurer i massivt guld. Vissa går efter den kinesiska zodiaken, därför är det i år är fullt av kaniner överallt, i mer eller mindre smakfulla inkarnationer. Men det är lika gott om brudpar, bäbisar, grönsaker(?), och blomavbildningar som om de hade varit i porslin skulle platsat på Pingstkyrkan i Uddevallas loppis – i bästa fall.


För den fantasilöse verkar dock ett guldgrishalsband vara en klassiker, varenda skyltfönster har en, uppenbarligen kan man inte . Vet du inte vad du ska ge din fru/man/partner till jul? Ingen kan motstå det här:


Jag menar, allvarligt talat, vad förväntas man göra med dem? Sätta i sitt vitrinskåp? Ha på sig på nyårsfesten? Lägga i bankfacket i väntan på börskraschen? Nej, det är nog bara återigen att acceptera att jag inte är målgruppen för det som säljs i Macao, vilket på ett sätt är lite vilsamt. Jag får nöja mig med med mindre saker, som att jag i förrgår hittade den första spindeln i lägenheten. Den trogne läsaren vet varför jag blev så glad.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Det här inlägget är fantastiskt. På alla sätt. Och ja, jag vill ha guldgrisar i tre nivåer i julklapp. Tack.

Amanda Duregård sa...

Fantastiskt!