söndag 25 december 2011

En riktigt traditionell jul


Julafton i Macao, och jag och mor och bror sitter och gratulerar varandra. Vi har just läst på DNs hemsida hur ett stort problem i familjer är hur man fastnar i outtalade förväntningar som ingen vågar bryta på julen. Här, på andra sidan jorden, där vi just gått ut på restaurang och ätit jullunch, och sen gått hem och druckit julskumpa känns inte det som en kritik som riktigt går att tillämpa på oss. Vi har också utväxlat presenter, allt 'skatter' som vi alla fick leta under tidspress i 15-kronorsbutiken här på hörnet.

Det är något som mor och far vande oss vid: jul kan se ut nästan hur som helst. Och jul så här, med promenad ut till Macaos gamla fyrtornet istället för strandpromenaden i Uddevalla, restaurang istället för att laga själva, och sen en kväll med att sitta och dricka tax free-whisky och äta konstig exotisk frukt från kvarteren häromkring var inte fy skam alls. Huvudsaken är väl det som Tim Minchin säger: these are the people who'll make you feel safe in this world.

1 kommentar:

siv sa...

Oj oj oj att ni tordes!!!! Hoppa alltså :)

Nu efter att familjen Vold varit här på annandagsgröt har jag fått namnet på din blogg som jag totalt har missat och glömt! Förlåt mig kära brorsdotter! Jag har tänkt många gånger på dig och Macau- undrar hur du har det osv osv
Jag fick veta av ngn att Kerstin och Olle skulle åka till dig. Just den dagen Kerstin åkte ringde jag henne för att önska trevlig resa osv.. Typiskt!
Här på Kungsholmen lever livet och vår hund Debbie växer till sig. Från att ha ätit upp vår ryamatta är det nu "hoppa upp på folk" som gäller. Det är besvärligt med unga hundar!

När är du tillbaka på svensk mark igen?

Olle som jag brukar ha lite koll på har jag inte heller sett på hela hösten. Hans 30-årspresent kanske blir 31 innan vi ses men det hoppas jag verkligen inte.
Farmor Lisa har legat inne för hjärtsvikt några dagar men är nu på benen igen. Närminnet börjar svika men ff är det korsord som gäller. Linda Ohlssons första bok har hon läst i ca 3 månader nu... jaja hon kommer inte ihåg. Vi får se hur det blir med Lisa Marklunds senaste bok. farmor fick den i julklapp.
Vi firade julafton hos Kicki och iår var lill-kalle med tillsammans med Isak och Freja. Dagen efter åkte de till Sälen till Agneta och Göran.

jag tänker på dig rätt ofta och sänder dig en stor kram
Faster Siv