onsdag 26 oktober 2011

Ett hem! Det är det fästet, vi rest med murar trygga

Det är ett par dagar sedan jag skrev sist, men det kanske kan vägas upp av ett långt och bildintensivt inlägg? Jag har fått flera frågor om hur lägenheten ser ut, men eftersom anslutningen är för långsam för skype-video kommer bilder här istället.

Här är kontoret, en lyx jag lätt skulle kunna vänja mig vid. Det är så skönt att kunna ha alla böcker och papper på ett ställe, och att det stället inte är mitt vardagsrum.


Mitt vardagsrum förresten, det ser ut såhär, komplett med artsy poster från en konstutställning vi besökte:




Med utsikt. Kanske skulle jag tagit foton en solig dag, då allt ser nytt och fräsch och häftigt ut, men dagar som den här får jag mer en dystopisk efter-katastrofenframtidskänsla. Kanske är det något med höghusen som får mig att tänka Metropolis och Bladerunner?



Inne i köket. En gaskokplatta där bara en platta fungerar, men å andra sidan ser man havet när man står och kokar te (vilket i ärlighetens namn är det jag främst använder den till). Och på kylskåpet finns bilder på Bohuslän från mor så att jag kan jämföra haven, och lägenhetens pingvinrepresentant på kylskåpet.






Sovrum. Ja, jag har matchande lakan och påslakan. Såklart. Och en annan konstutställningsposter med ett turbringande nyårslejon över sängen.




För totalredovisning även badrummet:


Det är fint att ha en tvåa mitt i Macao, det förstår jag också. Men ibland tror jag att jag vill bo såhär. Speciellt med våningssängen. Jag och Mike har spekulerat om det här är det perfekta boende, om det bara kunde kombineras med en terrass mot havet och ett engelskt lordbibliotek i ett sidorum. Okej, vi är kanske inte där riktigt än.

Om hemmet är vår egen värld den enda vi mitt i världen bygga, så tror jag att jag hade kunnat få det betydligt sämre...

Inga kommentarer: