tisdag 22 november 2011

Macaos baksida

Det här inlägget är till min vän Lisa, som jag vet kommer vara intresserad.

Macao är i allmänhet ganska rent, jämfört med vad jag har sett av Kina. Det slängs inte skräp överallt och det ligger inte skit på gatorna. Restaurangerna är relativt rena och badrummen har toalettpapper och tvål och sånt. Därför har det varit mig en gåta att sen jag kom hit har jag ägnat lika mycket tid åt att rengöra de offentliga toaletter jag besökt som att sedan använda dem. Damtoaletterna som dessutom brukar vara i bättre skick än herrarnas är här ibland kaotiskt smutsiga. Vad är det som pågår?

Svaret fick jag när det plötsligt sattes upp arga lappar på universitetets toaletter, där besökarna ombads sitta ner. För ingen kines med förnuftet i behåll skulle göra något så ohygieniskt som att sitta på en offentlig toalett andra gnuggat rumpan mot. Alltså använder förutsätter man att de är som alla rimliga offentliga toaletter, d.v.s. hål i golvet-varianten. Dessa finns i varianter som ser ut som en väldigt låg toalettstol, men med breda ståplattor. Men i Macao är toaletterna oftast västerländska, höga och smala – inte konstigt att det blir svårt att sikta...

1 kommentar:

toku sa...

Haha, vad glad jag blev över det är inlägget. Folk gör nämligen precis samma sak i USA och det var så länge ett mysterium för mig hur _kvinnor_ lyckas sikta fel, tills några vänner pratade om hur jobbigt det var att använda offentliga toaletter utan att sitta ner. För min del är jag ohygiensk och rengör sitsen istället, fast jag har faktiskt lyckats med det konstiga hukandet en gång när rengöring kändes som ett lost cause (toalett i en sunkig pakistansk restaurang i en ombyggd trailer, det var det lokala haket för pakistanska taxichaffisar och jag tror ingen kvinna varit inne där på länge...)